Julvärdar 1980-2008

Sitter och kollar på svt:s hemsida och såg en artikel om alla julvärdar som varit under åren. Kan ju dela med mig av sidan. Och för er som inte har lust att gå in och kika på svt.se ni kan ju kolla vidare här. Har nämligen skrivit en liten sammanfattning av vad jag tycker om julvärdarna genom åren. I alla fall dem jag minns.

   1980 var det Arne Weise som ledde julafton i Sveriges alla hem. Alla satt bänkade framför soffan eller vid julbordet och mumsade i sig julmat.
 1984 fortsatte Arne sitt julfirande med Svt och svenska folket.
 1993, när jag var 1 år var det fortfarande Arne Weise som var svt:s julvärd. Jag minns inget från detta året, men jag har altid gillat Arne. Det var liksom han som "gjorde" julen till en bra och mysig jul.
  1996 var sista året som Arne Weise var julvärd. Då hade han hållt på i 30 år och varit älskad av alla i Sverige. Alla till och med jag blev väldigt ledsna över att inte Arne skulle vara julvärd nästa år. Det blev aldrig samma sak med dem andra julvärdarna som varit efter Arne. Det har inte varit samma julkänsla. Någon mer som tycker det?
Tack Arne för att du varit en så bra julvärd i 30 år! Svenska folket vill ha tillbaka DIG som julvärd i fortsättningen. Alla, exakt ALLA älskar dig på något vis.
 2003 var det Lotta Bromé som var julvärd i svt. Ingen favorit måste jag säga. Hon hade inte julstämningen. Så var det bara.
 2004 var det Ernst Kirchsteiger som var julvärd. Han var lugn och mysig och hade julstämningen. Men tyvärr så va Arne Weise bättre!
 2005 ledde Blossom Tainton julen. Usch usch usch säger jag bara!
 2006 var Ingvar Oldsberg julvärd. Heller ingen bra sådan. Han påminner och gammalt folk. Det kanske gick hem hos dem gamla, men inte hos oss andra. Du påminner bara om "På Spåret".
 2007 var det antikrundans favorit Anne Lundberg som satt i tv-rutan den 24 december. Julafton. Nja, det kunde varit bättre. Hon har visserligen bra röst och kan skoja till det, men njae. 

 Och så var det då 2008 års julvärd på svt. Lasse Kronér. Han kan nog ta platsen istället för Arne Weise. Hoppas han är bra nu! Tända ljuset borde han ju i alla fall klara.


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0