Sola?

Funderar på ifall jag skulle åka och sola solarium lite. Men först ska jag käka lite corn flakes och fil. Senare vill jag åka till en godisaffär och köpa godis.
Bakade bagels imorse till en utställning i skolan. Det var jätte roligt, och dem blev fina och bra också.
För er som också vill baka bagels, här är receptet:
Det låter svårt, men det är inte så svårt. Man måste ha tid bara!

Förövrigt så får ni ha det bra i helgen. Nu ringer det...Chiao!

Bagels 12 st

Ingredienser:

25g jäst
5dl vatten
1/2 dl ljus brödsirap
2 1/2 tsk salt
13-14dl vetemjöl special
vatten + 2msk socker till kokning
ev. sesamfrön el. vallmofrön till garnering


Gör så här

Finfördela jästen i bunke. Ljumma vattnet till 37 grader. Häll över jästen, tillsätt sirap, salt, och det mesta av vetemjölet.
Arbeta mycket väl=fast och spänstig. Låt jäsa 60 min. Arbeta ihop igen, dela i 12 delar och forma till runda längder som du fäster med lite vatten.
Lägg på mjölat bakpapper låt jäsa ca 20 min samt sätt på ugnen på 225 grader. Koka upp vatten och socker i låg vid kastrull.
Lägg ringarna i det kokande vattnet, tryck ned så att hela ringen blir blöt och låt koka i 3-4 min under lock. Lägg tillbaka på plåt och grädda i mitten av ugnen ca 20min.

image349


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0