Friterade chips


Tack alla snälla människor som läser min blogg och kommenterar snällt! Det uppskattas.

Idag gjorde vi hemgjorda chips på restaurangskolan där jag går. Kryddade med flingsalt. De blev lika goda som när man köper dem! Gott :)
Jag bad vår lärare att han skulle visa oss hur man friterar och så frågade jag honom om vi inte kunde göra chips och då sa han:
- Javisst kan vi det!
Han tyckte också dem blev goda! Vi skulle aldrig fått fritera chips för vår vanliga lärare som var iväg idag. Hon skulle sagt att det är för onyttigt, och visst är det de. Men man måste få testa saker här i världen.
Vi lär oss egentligen inte fritera förräns i årkurs 2. Så nu vet vi ju hur man gör i alla fall!
Det var mycket skönare och roligare att laga mat när vår ursprungliga lärare var borta. Då slapp hon gå och kontrollera vad man gjorde, ifall man gjorde fel m.m. Jag och Jessica, vi som var i kallskänken. Vi hann göra 4 olika saker. Vanligtvis när vår ursprungliga lärare är där så hinner vi med 1(!) sak.
Jag gjorde potatissallad, hemgjord majonäs (inkl potatissallad. Allt i ett liksom) och rabarberpaj. Jessica gjorde kokostoscakaka och mimosasallad. Vi hade även en praktikant från Veingeskolan som ska välja hotell & restaurangprogrammet och var med och fick göra lite vad vi gör där vanligtvis.
Hon fick göra marränger eftersom jag hade äggvitor över, rensa fisk och skiva upp meloner som vi skulle äta till dessert!
Slutade tidigare än vad vi egentligen ska göra. 13,10 eller nåt sånt slutade vi. 1 ½ timme tidigare!

Kommentarer
Postat av: Miia

Bra att du mår bra ;)

Låter jätteheftigt med hemmagjorda chips! säkert roligt att göra! :D

2009-05-28 @ 17:43:33
URL: http://minttus.blogg.se/
Postat av: Miia

Haha, okay ;D

Just nu gör jag inte så mkt, läser bloggar & sånt ;)

dudå?

2009-05-28 @ 17:55:38
URL: http://minttus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0