Att kunna ta tillvara på tiden! Varje sekund!

Varför är livet så grymt?

En liten flicka springer runt sin mamma och säger;
- Mamma, gissa vad, gissa vad!
Mamman blir lätt irriterad och säger;
-Nej, jag orkar inte gissa, gå in på ditt rum.
Det blir tyst en stund och flickan säger; -okej.
Hon går in på sitt rum, men kommer ut en timma senare och säger;
-Mamma, gissa vad, gissa vad!
Mamman blir mer irriterad och säger;
-Nej, inte nu! Gå ut och lek.
"Visst" säger flickan med besviken röst. Hon går ut och leker på gatan.
Hon hoppar hopprep och hennes mörkbruna glänsande hår leker i vinden.
Flickan varken hör eller ser bilen som kommer körande.
PANG! Flickan blir påkörd och ligger närmast livlös på asfalten...
Mamman kommer ut och får se sin lilla flicka liggandes full av blod.
Flickan får fram några små ljud -mamma gissa vad, gissa vad!
Mamman ser på henne med tårar i ögonen och säger;
-Nej, jag kan inte gissa vad.
Flickan tar sitt sista andetag och säger;
-Jag älskar dig, mamma.


Varje gång jag läser denna så blir jag så oerhört ledsen och tänker på att man ska ta tillvara på varje liten sekund i livet. Lyssna på era barn om dem vill säga något. Låt det få ta en sekund, en minut, en timme att säga något. Men lova att lyssna på dem! Ni läste ju själva hur det gick här, när hon inte lyssnade på sitt barn. Vadå "jag orkar inte gissa"? Hallå liksom! Hur lång tid tog det för flickan att säga till sin mamma att hon älskar sin mamma? En, två, tre, fyra eller kanske fem sekunder. Men nu gick det så långt att hennes liv tog slut bara för att hennes mamma inte "orkade" gissa. Såhär ska det inte behöva gå till.
Sitt nu i några minuter och tänk igenom detta. Man vet aldrig vad som händer!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0