Langning

Valborgsmässoafton igår va väl okej. Fanns inte så mycket att göra förståss. Efter att ha varit och tittat på majbrasa så gick jag hem och drack den nya gravendals jordgubb och limecider. Den är verkligen skit god.

Tittade på uppdrag granskning igårkväll. Det handlade om langning till ungdomar. Asså man kan knappt fatta hur enkelt det är att få tag i sprit. Det va bara att gå in i en babbeaffär och ta en 6-pack 3,5 öl och sen ställa sig i kassan och betala. Babben frågade minsann inte om något leg. Han bara undrade om ungdomarna va 18 år. Och dem nickade på huvudet. Liksom, dem måste ju bevisa med leg att dem är 18 år. Det är inte klokt.
I Göteborg fanns det en parkeringsplats där enormt många lastchaufförer parkerade med sina lastbilar för att sedan sova. Och eftersom lastbilarna kom ifrån utlandet så hade självklart alla lastbilar sprit och öl med sig i bagaget. Och det sålde dem sedan till ungdomar som gick förbi.
200 spänn för en flaska vodka. 500 spänn för 2 flak öl och en flaska vodka.
Det är ju mycket billigare att köpa av langare än att köpa på systembolagret eftersom systembolagret tar ut skatt på sin öl, sprit, vin, cider m.m.
Men jag tycker ändå inte att det ska vara så lätt att få tag i sprit.
Det fanns till och med folk som stod på ica:s kundparkering och sålde sprit. I sina vanliga personbilar. Kunder som hade varit och handlat mat så ju mycket väl att dem höll på att langa, men ingen brydde sig. Varför?
Det va ett spännande program. Jag brukar aldrig kolla på uppdrag granskning. Men igår gjorde jag det. Kul.
image321

Tittade på en film precis som hette "Elina-Som om jag inte fanns". Den är verkligen bra. Den gick på svt1 för en stund sen.
Man blir faktiskt sårad av en sådan film. Orkar inte berätta vad den handlar om. Nu ska jag dricka kaffe och äta mina goda muffins.

//Pusshej!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0