Hudläkaren


I torsdags var jag hos hundläkaen i Halmstad på grund av att jag har handeksem. Jag har haft eksem sen jag vart liten, under skinkorna och i benvecken. Det var ingen kul period. Men sen fick jag en mycket stark korisonsalva som tog bort mitt eksem. När jag blev 13-15 och nu när jag är 16 år så har eksemet kommit tillbaka, fast på fingrarna. Det började med att det va på vänstra lillfingret. Nu har det spridit sig till det 3:e fingret. Alltså långfingret.
Och jag ville få bukt med detta så mamma och jag bestämde oss för att söka oss till en hudläkare och det fanns det en i Halmstad, nära och bra.

Hudläkaren Allan Larsen, en dansk läkare berättade att det var ett svårt eksemfall JAG hade. Typiskt!
Han berättade att det troligtvis var något som jag stoppade i mig, alltså någon inifrån inte utanpå. Eftersom inga salvor eller krämer har hjälp tidigare så sa Allan att det inte kunde vara utanpå.
Så nu har jag fått ett papper med en massa saker som jag inte ska äta under 4 veckor. Det kommer bli jobbigt!

Detta får jag INTE äta under 4 veckor:

  • Tomater, tomatpuré och ketchup
  • Choklad / Kakao
  • Lakrits
  • Citrusfrukter såsom citron, lime och apelsin
  • Godis som innehåller E102-E132 dvs. ALLT!
  • Jordgubbar, körsbär, kiwi, hallon, vindruvor, plommon, krusbär och rabarber
  • Äpplen - i frukt, läsk, juice, cide, yoghurt, saft (blandsaft) etc.

Detta kommer bli väldigt svårt att undvika eftersom nästan all mat idag innehåller något av ovanstående.
När jag köpte godis till helgen så märkte jag att det finns inte mer än 3 saker som jag kunde äta, och det var inga jag tyckte om, typiskt ju!

Men jag ska försöka att låta bli, jag måste ju för att se om det är ngot av det som jag inte tål.
Hoppas inte...
Ett jobbigt test! But I will pass the test


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0