Marknad



Idag vart det marknad och jag och mamsen åkte dit en sväng. Traditionellt!
Jag minns när jag var liten och jag, mamsen, morfar och mormor åkte dit i moffars gröna Volvo. Det var alltid varmt väder och morfar hatade när vi öppnade fönstret, något jag aldrig hann fråga honom varför han gjorde. Antagligen för att det susade i öronen på honom.
Vi köpte alltid blommor, sånna tråkiga blommor som alla äldre har i fönstret och så gräddbullar förståss. Lika goda varje gång! Och det bästa av allt...marknadskaramellerna! ♥ Dem jag minns låg kvar i kylen i flera veckor, ingen åt dem. Men det vart traditionellt att köpa dem ändå. Fast några åt vi, men moffar och mormor ha aldrig varit särskilt förtjusta i karameller eller godis, något jag inte skulle klara mig utan här i livet. Eller jo, om jag inte visste att det fanns!
Så gick man runt där och kollade på alla stånd där det såldes lotter, gräddbullar, spettekaka, sockar, halsband, leksaker, dock-kläder, kläder, väskor, tofflor, jordgubbar, körsbär, blommor etc.
Mormor och moffar brukade nästan alltid köpa sig ett par nya tofflor att gå med hemma eller "fintofflor" när dem skulle iväg.
I alla fall, åter till dagens marknad. Jag köpte dem traditionella karamellerna 1/4 kg för 30 kr. Rätt dyrt, men hur ofta får man sånt gott godis? Nä, precis!
Sen hittade jag ett par snygga solglasögon som var riktigt fräcka. Där fanns några utan plastglas också, med bara ränder. Men de vart jättesvåra att titta genom. Så det fick bli dessa! På bilden ser de lila ut, men dem är rosa. En av mina favoritfärger. Fräcka va?!

Vilken utländsk kändis är det som har likadana solbrillor fast med bara ränder? Är det Flo Rida?

Vi köpte ett jättegott ekologiskt kaffe som var bönor, men dem malde dem direkt på plats. Gud va det luktade gott! Nymalda kaffebönor lukar hur gott som helst ♥
Gå in här (länk) om ni vill läsa mer eller köpa detta goda kaffe! Sidan är på engelska.

Ute vid vägen vid marknadsplatsen står dem och säljer lite frukt och så. Köpte lite körsbär för 25 kr. 1/4 kg. Man fick verkligen inte mycket. Men lite lagom! Körsbär, mmm I love it! ♥
På vägen hem körde vi inom Tajes, ett gatukök och köpte hamburgare och läsk. Åt knappt någon mat i skolan, så jag var lite hungrig! :)
Men det var en bra dag, förutom att det ösregnade nästan hela tiden!

Kommentarer
Postat av: frida

Mysig dag du verkar ha haft :)

Härligt med fina minnen!

2009-06-05 @ 20:19:06
URL: http://fridano.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0